26 listopada 2014

Roślina roku 2014.

Długo nie wytrzymałam. Jak tylko dziś zaświeciło słoneczko, poczułam,że muszę koniecznie pójść do ogródka i przywitać się z nim.  Tak było pięknie, cieplutko niczym wczesną wiosną. Trawy się złociły, jakby oprószone złotym pyłem, a czerwone korale berberysów, ogników i kaliny czerwieniły się wstydliwie, bo przecież nagutkie stoją, bezlistne. Ech ......pomyślałam sobie.... ładny masz ogródek Haniu....nawet jesienią.  Wiem, wiem, skromność to moja  siostra rodzona!





 Corocznie wybieram  roślinę, która otrzymuje tytuł rośliny roku. Długo zastanawiałam się, która zwycięży, bo troszkę nowości roślinnych się pojawiło, no i moje kochane, prześliczne róże kwitły oszałamiająco.
 Po namyśle jednak werdykt mógł być tylko jeden. 
Rośliną roku 2014 został  PRZETACZNIK KŁOSOWY. 


Przetacznik --łac. Veronica spicata

.....to niewysoka bylina o wzroście wzniesionym, maksymalnie
 do 30 cm, tworzy śliczne zwarte kępy. Do bujnego kwitnienia potrzebuje słońca i suchej, przepuszczalnej gleby. Wówczas odwdzięczy się już w czerwcu pięknymi lazurowymi kwiatami
 z ciekawym limonkowo - zielonym grzebieniem na czubkach kwiatów.  Okres kwitnienia trwa aż do września,
 a w sprzyjających warunkach do początku października. Tak było w tym roku. Wiosną obcinamy uschnięte pędy i znowu czekamy na cudowne kwiaty. Przetacznik jest, jak widzicie, rośliną prawie bezobsługową i piękną zarazem, dlatego otrzymał ode mnie taki zaszczytny tytuł. 
 W tym roku zebrałam trochę nasion i spróbuję je posiać wiosną. Nie wiem tylko czy wprost do gruntu, czy może wcześniej i młode siewki pikować? Może uda mi się rozmnożyć je z nasion? 
Co myślicie? 
Szkoda, że nie mam zdjęć makro przetacznika. Wygląda bosko! Będę  pamiętać w przyszłym roku, by zrobić kilka portretów tej rośliny. 
Pozdrawiam wszystkich bardzo cieplutko.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wszystkim zaglądającym i zostawiajacym komentarze, serdecznie dziękuję za odwiedziny i odrobinę uwagi.